OPLOSSINGEN | MERKEN | KLANTCASES | JOBS | CONTACT
Home > Klantcases > Aviko
Aviko laat al z'n motoren coaten voor betere bescherming.
Zoals veel voedingsbedrijven moet Aviko, producent van diepgevroren aardappelproducten, z'n motoren frequent en intensief reinigen. Dat leidde tot roestvorming en afbladerende verf, twee zaken die je absoluut wil vermijden in je voedingsproductie. Onze oplossing: een coating op de motoren.
OPLOSSINGEN | MERKEN | KLANTCASES | JOBS | CONTACT
Home > Klantcases > Aviko
Aviko laat al z'n motoren coaten voor betere bescherming.
Zoals veel voedingsbedrijven moet Aviko, producent van diepgevroren aardappelproducten, z'n motoren frequent en intensief reinigen. Dat leidde tot roestvorming en afbladerende verf, twee zaken die je absoluut wil vermijden in je voedingsproductie. Onze oplossing: een coating op de motoren.
Home > Klantcases > Aviko
Aviko laat al z'n motoren coaten voor betere bescherming.
Zoals veel voedingsbedrijven moet Aviko, producent van diepgevroren aardappelproducten, z'n motoren frequent en intensief reinigen. Dat leidde tot roestvorming en afbladerende verf, twee zaken die je absoluut wil vermijden in je voedingsproductie. Onze oplossing: een coating op de motoren.
Ronny Notredame - Maintenance Manager Aviko
“Door de epoxycoating hebben we geen last meer van roest of verf die afbladert. Dat onze motoren ook nog eens waterdicht zijn, is alleen maar een pluspunt natuurlijk.”
Ronny Notredame Maintenance Manager Aviko
“Door de epoxycoating hebben we geen last meer van roest of verf die afbladert. Dat onze motoren ook nog eens waterdicht zijn, is alleen maar een pluspunt natuurlijk.”
"Om te garanderen dat onze motoren honderd procent proper zijn voor productie, moeten we ze onder hoge druk reinigen", vertelt Ronny Notredame, maintenance manager bij Aviko. "Bij oudere exemplaren spuit je dan gewoon de verf van de motor. Als een verfschilfer je voedingsproductie contamineert, kan je die batch niet aan een klant leveren en zit je met een berg kosten. Om van de reputatieschade nog maar te zwijgen. De motor hermetisch afsluiten is in sommige situaties geen oplossing, want dan kan je bacteriën gaan kweken. Daarom laten we onze motoren nu coaten door REPM Dexis." Tegelijk herstellen en coaten "Bij zo'n coating voeren we eigenlijk twee acties uit", vertelt Lorenzo Millecaen, technical sales engineer bij REPM Dexis. "De eerste actie noemen we de SUPIP56: we gieten de klemmenkast op met epoxyhars en dichten de flenzen af, zodat bij de reiniging geen vocht langs deze weg in de motor kan komen. Vervolgens leggen we een epoxycoating over het geheel, waardoor de motor een complete beschermlaag krijgt en de naden (bijvoorbeeld tussen de flens en stator) extra afgedicht zijn. We doen dat allemaal in onze eigen spuitkabine."
"We zijn heel tevreden over de coating", zegt Ronny. "Daarom hebben we besloten om alle motoren die we naar het atelier van REPM Dexis sturen voor herstelling, ineens te laten coaten. Onze eerste motoren, van het ventilatiesysteem in een spiraalvriezer, kregen ruim een jaar geleden een coating en de beschermlaag is na al die tijd nog volledig intact. Straf, zeker als je bedenkt dat we die motoren élke nacht grondig reinigen."
Ronny: "Ook nieuwe motoren die we bij REPM Dexis bestellen, krijgen een coating voor ze onze richting uitkomen. Op die manier zullen op termijn al onze motoren beter beschermd zijn en zal het risico op contaminatie of waterschade zo goed als nihil zijn. Het grote voordeel van de spuitkabine van REPM Dexis is bovendien dat we minder lang moeten wachten dan bij een motorfabrikant."
"Om te garanderen dat onze motoren honderd procent proper zijn voor productie, moeten we ze onder hoge druk reinigen", vertelt Ronny Notredame, maintenance manager bij Aviko. "Bij oudere exemplaren spuit je dan gewoon de verf van de motor. Als een verfschilfer je voedingsproductie contamineert, kan je die batch niet aan een klant leveren en zit je met een berg kosten. Om van de reputatieschade nog maar te zwijgen. De motor hermetisch afsluiten is in sommige situaties geen oplossing, want dan kan je bacteriën gaan kweken. Daarom laten we onze motoren nu coaten door REPM Dexis." Tegelijk herstellen en coaten "Bij zo'n coating voeren we eigenlijk twee acties uit", vertelt Lorenzo Millecaen, technical sales engineer bij REPM Dexis. "De eerste actie noemen we de SUPIP56: we gieten de klemmenkast op met epoxyhars en dichten de flenzen af, zodat bij de reiniging geen vocht langs deze weg in de motor kan komen. Vervolgens leggen we een epoxycoating over het geheel, waardoor de motor een complete beschermlaag krijgt en de naden (bijvoorbeeld tussen de flens en stator) extra afgedicht zijn. We doen dat allemaal in onze eigen spuitkabine."
"We zijn heel tevreden over de coating", zegt Ronny. "Daarom hebben we besloten om alle motoren die we naar het atelier van REPM Dexis sturen voor herstelling, ineens te laten coaten. Onze eerste motoren, van het ventilatiesysteem in een spiraalvriezer, kregen ruim een jaar geleden een coating en de beschermlaag is na al die tijd nog volledig intact. Straf, zeker als je bedenkt dat we die motoren élke nacht grondig reinigen."
Ronny: "Ook nieuwe motoren die we bij REPM Dexis bestellen, krijgen een coating voor ze onze richting uitkomen. Op die manier zullen op termijn al onze motoren beter beschermd zijn en zal het risico op contaminatie of waterschade zo goed als nihil zijn. Het grote voordeel van de spuitkabine van REPM Dexis is bovendien dat we minder lang moeten wachten dan bij een motorfabrikant."
Beter beschermd en waterdicht "Op dit moment zijn we volop bezig met een certificaat voor voedingsgekeurde verf te behalen", voegt Lorenzo toe. "Elke motor die wij coaten, zal dan voldoen aan de normen om in contact te komen met voeding. Als je als voedingsfabrikant zo’n certificaat kan voorleggen bij een audit, kan je op je beide oren slapen. Het is dus niet alleen een kwestie van je motoren beter beschermen, maar evengoed van gemoedsrust."
Ronny: "Door de epoxycoating hebben we geen last meer van roest of verf die afbladert. Dat onze motoren ook nog eens waterdicht zijn, is alleen maar een pluspunt natuurlijk. Water blijft namelijk de grootste vijand in onze business. En als we op termijn nog een extra certificaat van voedingsgekeurde verf kunnen tonen aan een auditeur, zijn we nog beter af!"
Aviko: Ronny Notredame, Maintenance Manager REPM Dexis: Lorenzo Millecaen, Sales Engineer
Beter beschermd en waterdicht "Op dit moment zijn we volop bezig met een certificaat voor voedingsgekeurde verf te behalen", voegt Lorenzo toe. "Elke motor die wij coaten, zal dan voldoen aan de normen om in contact te komen met voeding. Als je als voedingsfabrikant zo’n certificaat kan voorleggen bij een audit, kan je op je beide oren slapen. Het is dus niet alleen een kwestie van je motoren beter beschermen, maar evengoed van gemoedsrust."
Ronny: "Door de epoxycoating hebben we geen last meer van roest of verf die afbladert. Dat onze motoren ook nog eens waterdicht zijn, is alleen maar een pluspunt natuurlijk. Water blijft namelijk de grootste vijand in onze business. En als we op termijn nog een extra certificaat van voedingsgekeurde verf kunnen tonen aan een auditeur, zijn we nog beter af!"
Aviko: Ronny Notredame, Maintenance Manager REPM Dexis: Lorenzo Millecaen, Sales Engineer
DUVIVIER DEXIS
Gotevlietstraat 10-12 8000 Brugge
Tel: +32 (0)50 31 71 22
ELTEC DEXIS
Troisdorflaan 5 3600 Genk
Tel: +32 (0)89 35 70 16
REPM Dexis. Alle rechten voorbehouden.
Binnen de Dexis organisatie in België fungeert REPM Dexis als zusterbedrijf van Dexis Belgium.
DUVIVIER DEXIS
Gotevlietstraat 10-12 8000 Brugge
Tel: +32 (0)50 31 71 22
ELTEC DEXIS
Troisdorflaan 5 3600 Genk
Tel: +32 (0)89 35 70 16
REPM Dexis. Alle rechten voorbehouden.
Binnen de Dexis organisatie in België fungeert REPM Dexis als zusterbedrijf van Dexis Belgium.